Vali teema

2.4.09

Keeltega rääkimisest

Viimastel nädalatel on minu arusaam keeltega rääkimise annist tugevalt muutunud. Olen arvanud, et mul on see and, kuna suudan ladusalt arusaamatuid sõnu esile kutsuda. Olen kuulnud õpetust, et keeltega rääkimise and on koheselt kõikide osa, kes Püha Vaimuga täituvad ning olen seda ka minevikus esile kutsunud, et päästa piinlikust olukorrast eestpalvetaja, kes minu peale käed on pannud. Seda ei saa ma öelda uhkusega.

Olen tabanud ennast suhtumiselt, et kui ma keeltega räägin, siis ei saa mina ega teised sellest aru, mistõttu on seda turvaline teha palveosaduses siis, kui südamest midagi mõistusega palvetamiseks esile ei kerki. Nüüd aga olen jõudnud veendumusele, et ma ei saa palvetada keeltega, kui ma ei võta igat sõna vastu Jumala käest. Ma pean seda tegema Vaimus, sest vastasel juhul teen ma Jumala ees tema poole pöördudes tühje, tähenduseta sõnu (millest tuleb aru anda) või halvemal juhul räägin valet.

Kui arvame, et meil on keeltega rääkimise and, siis tuleb meil selle kasutamisel olla väga ettevaatlik. Nagu ka mõistusega palvetades ei ole ükskõik, mida me Jumalale ütleme, nii ei saa me vastutustundetult kasutada ka andi, mille juures meie mõistus viljatuks jääb. Kui tahame, et meie palved oleksid vastatud ja Jumalale meelepärased, siis peame alati palvetama Vaimus ning Tema tahte tundmises.

Keeltega rääkimise annist kõneleb kõige otsesemalt ehk 1 Korintose 14

6Nüüd aga, vennad, kui ma tuleksin teie juurde ja räägiksin
keeli - mis kasu ma teile tooksin, kui ma teile ei
räägiks kas ilmutuse või tunnetuse alusel, või prohvetlikku sõna või õpetust?
7Nõnda on ka hingetute pillidega, olgu vile või
keelpill: kui nende helid ei erineks, kuidas siis
saadaks aru, mis on puhutud vilel või mängitud
keelpillil?
8Sest kui pasun teeks ebaselget häält, kes siis hakkaks
valmistuma sõjaks?
9Nõnda ka teie, kui te keelt kasutades ei anna selge
tähendusega sõnu, kuidas siis võib mõista, mida räägitakse? Te
räägite siis ju tuulde.
10Niipalju kui maailmas ongi keeli, ükski neist ei ole kõlatu.


Võõraid keeli tuleb rääkida ilmutuse või tunnetuse alusel, sest neil on tähendus ja sisu. Salm 9 teeb selgeks, et salmid 7 ja 8 ei ole mõeldud mitte võõrastes keeltes kõnelemise vastu, vaid anni meelevaldse kasutamise vastu. Ka see, mida me kõneleme keeltes, peab olema kindla ja selge tähendusega. Keelte kõnelemise and pole antud selleks, et vaimulikke tõdesid hägustada, vaid selleks, et neid selgemalt esile tuua. Sellepärast toob Paulus kohe esile ka keelte tõlgendamise anni vajaduse ning ütleb isegi, et koguduse (Jumala laste) keskel ei ole sobilik võõraste keeltega kõneleda, kui kohal ei viibi kedagi, kes neid tõlgendaks.

Keelte tõlgendamise and on mingil põhjusel Eesti kristlaste hulgas võrdlemisi haruldane, eriti võrreldes keelte rääkimise anniga, mis on vist küll kõige levinum vaimuand üldse. Selle anni tähtsusest olen ma alles hiljuti hakanud aru saama. See on juhtunud tänu Jumalale, kes on mind kokku viinud inimestega, kellel on keelte tõlgendamise and. Kui me kõneleme võõraid keeli ja keegi neid tõlgendab, siis saab inimeste ees ilmsiks meie südame hoiak ja kuulekus Jumala vaimule. Nõnda olen ma teada saanud, et sugugi kõik, mida ma keeltes olen palvetanud, pole alati olnud Jumala vaimust selge tähendusega jutt. Keelte tõlgendamise anniga inimene mõistab ju neid keeli, mida Jumal meile kõnelda annab. Kui me ise aga midagi lisame, siis on see ka tõlgendamise anniga inimese jaoks sisutu ja tähenduseta jutuvada.

Keeltega rääkimise anni läbikatsumise võimalus on lisanud mulle rohkesti kogemusi oma anni tunnetamiseks. Näiteks olen ma jõudnud tõlgendamise anniga inimesega mõtteid vahetades ja koos palvetades mõistmisele, et millal iganes lasen ma oma mõtetel keeltes palvetamise ajal lihtsalt ringi triivida, ilma Jumala vaimule keskendumata, on teisel inimesel samast hetkest võimatu mind mõista, kuigi ta muidu minu sõnadest aru saab. Samamoodi ei ole keeltes palvetamisest kasu, kui ma seda omatahtsi hakkan esile kutsuma, või teen seda ilma veendumuseta, et Jumala vaim minu südames kõneleb.

Need õppetunnid on toonud mulle aukartuse Jumala pühaduse ja tema vaimuandide suhtes. Me peame neid küll nõudma ja kasutama, kuid ükski neist pole lelu, vaid kõik on tööriistad meie vaimu ja koguduse ülesehitamiseks. Ilma selle viljata on tõesti parem kui me vaikime.

No comments: